tirsdag 16. mars 2010

tøybleie…høø…ja, det må vi prøve!

Har en veldig skeptisk mann når jeg kommer og forteller at jeg vil prøve tøybleier til babyen…hehe…men jeg har sydd en. Stoff og mønster har jeg kjøpt hos Cethodesign. Jeg syns den ble riktig så fin! Ytterstoffet er lilla PUL(plastlaminert stoff) og innerstoffet er turkis microfleece. Dette er en lommebleie. Den har altså en lomme bak som en kan putte innlegg i. Jeg har laget et bretteinnlegg av to lag med bambusfleece.

Tøybleien skal fungere slik at innlegget inni skal suge til seg vesken, så det må ha bra oppsugingskraft. Mange bruker gamle håndklær og diverse. Du kan vel bruke hva du vil, så lenge det har bra oppsugingskraft. Jeg har brukt ambusfleece. har også hørt at hamp og zorb er bra.

Ytterstoffet skal hindre lekkasje, så da er PUL(plastlaminert stoff) greit å bruke. En kan også bruke ullbukser.

Innerstoffet, det som ligger mot barnets hud, skal helst ha den effekten at det holder barnet tørt. Myllymuksut babyfleece økotex har jeg brukt. ellers kan en nok bruke andre stoffer som er myke mot barnets hud. skal finne ut litt mer om det.

Her er altså min første tøybleie! *veldig stolt* for syns den ble så søt!

DSC_0096 DSC_0097 DSC_0098 DSC_0106

2 kommentarer:

Abbe sa...

hei. veldig fin! På spar kjøp har de noen flanells"kladder" som brukes til tøybleier. De er myke, og har god oppsugingsevne. Jeg ville valgt noe naturlig og ikke kunstig stoff mot barnets hud - fleecestoff er jo 100% polyester, altså kunstig...

ussamor sa...

hei
kjempefin tøybleie!
eg bruker tøybleier til veslemor, og det er heilt supert. Mannen syns det er greit han også,men var skeptisk. favorittene hans er lomme og alt i ett bleiene:)
Så lykke til!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...