torsdag 14. januar 2010

Hvordan lage en mei tai

Her viser jeg hvordan jeg har laget mei tai :)

Først tegnet jeg et mønster. Jeg tegnet først en firkant som var 50 cm høy og 45 cm bred, så klippet jeg av hjørnene der skuderstroppene skal være, ca 14 cm, i 45 graders vinkel. Så tegnet jeg inn en bue, dette kan du gjøre som du vil. en kan også bare ha en firkantet mei tai. grunnen til at jeg ville ha topp er at den fungerer som litt hodestøtte til de minste barna.

DSC_0002

Så delene du trenger: Du trenger to meter stroppestoff, av dette lager du tre stropper, hver på 2 meter x 30cm. Du trenger om ønskelig polstring til stroppene, to biter på ca 28 x 40 cm. Til dette kan du bruke platevatt, fleece eller tynn skumgummi. Stoff til panel:  en fremside, en bakside og gjerne et stoff til å ha inni for at mei taien skal bli stødigere.

DSC_0004

Om du har lyst å ha mei taien enda stødigere kan du legge litt postring(f.eks en bit fleece) i det innerste panelet. pass på at det blir sømrom igjen, at det ikke ligger helt kant i kant med panelet. Sy det fast:

DSC_0005  DSC_0162

Legg de tre lagene oppå hverandre, først det innerste laget, så de to ytterste panelene(disse ligger med rettsiden mot hverandre og vrangsiden mot det innerste panelets rettside). Nål dette fast:

DSC_0280

DSC_0281

sy rundt, men la det såt åpent der skulderstroppene skal puttes inn. før du vrengerkutter du av hjørnene nede sånn at det ikke klumper seg når du vrenger.

DSC_0282

Så lager du stroppene. De syr du enkelt og greit sammen, men lar det være åpning i ene enden. Du vrenger de gjennom denne åpningen:

DSC_0283Et lite stykke fra åpningen markerer du av hvor polstringen skal stoppe(merk av med kritt el.l) sy en søm over denne streken, putt polstringen inni og sy en søm ved andre enden av polstringen slik at den ikke flytter på seg:  

DSC_0284 DSC_0287

Putt stoppene inni mei taien ca 4-5 cm inn. Bestem så vinkelen, om du vil ha en bred eller litt smalere variant. Brett mei taien for å kontrollere at stroppene har samme vinkel. Fest med nåler:

DSC_0289 DSC_0290 DSC_0291

Sett på den tredje stroppen nederst, slik at det blir like mye på hver side. Fest med knappenåler og sy en stikning hele veien rundt. Etterpå syr du sikerhetssømmer på alle stropper.

DSC_0293 DSC_0294 DSC_0295

Nå er mei taien ferdig! :-)

DSC_0299 DSC_0303 DSC_0320

7 kommentarer:

Litefrø sa...

Så flott beskrivelse!

Og stilig froske meitai:)

Lillian Risholm sa...

Takk:)

hverdags-mamma sa...

Herlig den frosken, altså! *nikker*

Anne Line sa...

Kjempe fin bekrivelse! Har alltid lurt på hvordan man lager en mei tai. Lille jenta vår er snart 1/2 år, men hvis jeg skynter meg med å lage en mei tai får jeg vel brukt den en liten stund vil jeg tro. Tusen takk igjen for en flott beskrivelse.

Lillian Risholm sa...

Mei tai kan bruks til barnet er 4 år om du ønsker det! men da festes barnet på ryggen.

Eva Mari sa...

Knallbra! *Klapper vilt*
Klem fra Eva Mari :D

Lill sa...

Heihei..kom over blogge n din når jeg lette etter symønster på nett.
Er ganske fersk på sying men gud så enkelt du får det til å virke:)haha..me like!!
Denne så bare helt fantastisk ut..hadde vært kjekt å lage sånn..:)ha en flott pinse..
klem

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...